© Copyright, hoe werkt het?

Sinds kort publiceert het Brabants Dagblad op internet direct onder al haar artikelen: “© Brabants Dagblad, op dit artikel rust copyright.” Ook het AD en Telegraaf plaatsen soortgelijke teksten, maar dan minder zichtbaar lager op hun website. Gelijkluidende teksten en het © teken worden ook in veel boeken en tijdschriften gebruikt. Is dat nodig?

Copyright is de Engelse vertaling van wat wij in Nederland auteursrecht noemen. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, aldus artikel 1 van de auteurswet. Wat niet in dit artikel staat, maar wel hieruit voortvloeit, is dat het auteursrecht automatisch en gelijktijdig ontstaat met de schepping van het werk. Er hoeft door de maker hiervoor geen enkele handeling te worden verricht( behalve het maken van het werk zelf).

De schrijver van een artikel heeft dus automatisch het auteursrecht op dit artikel. Hij hoeft hiervoor niets te doen en is ook niet verplicht om zijn auteursrecht aan te geven met woorden of het © teken. Het is anderen op grond van de wet verboden hierop inbreuk te maken. Een inbreuk kan niet alleen via de civiele rechter, maar zelfs via de strafrechter worden aangepakt.

Bepaalde inbreuken zijn wel toegestaan, zoals het citaatrecht (art. 15 a auteurswet) en het recht van de pers om nieuws uit de andere pers over te nemen (artikel 15 auteurswet). Hiervoor moet wel aan de in de betreffende wetsartikelen gestelde regels worden voldaan

Is vermelding van copyright of het © teken nodig? Het antwoord hierop is dus nee. Waarom doet men dit toch? Niet iedereen is op de hoogte van de bescherming van het auteursrecht en een artikel (zeker op een website) is natuurlijk zo gekopieerd. Door de verwijzing naar het auteursrecht wordt mogelijk het aantal illegale kopieën verminderd. Baat het niet, schaadt het niet.

Over Juridischesnelweg.nl

Juridischesnelweg.nl maakt met haar revolutionaire product 'de huisadvocaat' de advocatuur toegankelijk en betaalbaar voor het MKB. Tevens publiceert en informeert Juridischesnelweg.nl d.m.v. diverse social media kanalen.
Dit bericht werd geplaatst in intellectueel eigendom en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op © Copyright, hoe werkt het?

  1. esther steenbergen zegt:

    Ik ben bezig met het schrijven van een boek (wie niet?). N.a.v. ziekte/overlijden van mijn man heb ik diverse, zeer indringende mails gestuurd naar een aantal vrienden. Sommige van die mails gebruik ik ook in mijn boek. Inmiddels weet ik dat ontvangers van mijn mails deze ongevraagd hebben doorgestuurd aan derden. Is er een mogelijkheid om mijn mails, voordat ik ze uitstuur, te beveiligen middels een zgn. copyright? Wat doe ik als ik mijn mails elders aantref zonder bronvermelding etc?
    Met dank voor uw aandacht,

    esther steenbergen

    • Beste Esther, op alle teksten die jij zelf hebt bedacht en geschreven en die voldoende origineel/creatief zijn, heb jij automatisch het auteursrecht. Hier hoef je verder niets voor te doen. Je mag de teksten voorzien van het auteursrecht teken ©, maar dat is niet verplicht. Dit auteursrecht geeft alleen jou het recht om de teksten openbaar te maken en/of te verveelvoudigen, een en ander behoudens de beperkingen door de wet gesteld, zoals bijv. het citaatrecht (mensen mogen vrij citaten overnemen met bronvermelding). Anderen mogen hierop geen inbreuk maken. De mensen die jouw e-mails doorsturen maken in beginsel dus inbreuk op jouw auteursrecht. Dit zou anders kunnen liggen als ze gebruik maken van het citaatrecht, echter dan zullen ze de bron moeten vermelden. Concreet: Je hoeft je werk dus niet te beschermen, want het is naar alle waarschijnlijkheid al automatisch beschermd door het auteursrecht. Mensen die hierop inbreuk maken, kun je dwingen te stoppen en aanspreken voor de door jou geleden schade.

      • esther steenbergen zegt:

        Ik kan nergens op mijn computer een copyright-tekentje ontdekken. Ik kan het er natuurlijk gewoon onder zetten, maar feit blijft, dat zodra ontvangers mijn teksten forwarden, zij er alles bij kunnen zetten/uit kunnen halen (inclusief de aanduiding ‘copyright’. Ik ben niet paranoide, of zo, maar probeer zelf altijd zo zorgvuldig mogelijk te zijn, d.w.z. als ik mails ontvang met een interessante mening die ik met anderen zou willen delen, ik de zender altijd om toestemming vraag om te mogen citeren en dat vervolgens ‘quote/unquote’ plaats. Het is een kwestie van ethiek, denk ik, waar vaak schouderophalend op wordt gereageerd. Is weer een heel andere discussie.
        Bedankt. Esther

  2. esther steenbergen zegt:

    heb inmiddels het symbool gevonden. Ook weer opgelost.

    esther

  3. Michel zegt:

    Hoe zit dit met bv zelf gemaakte lego handleidingen zo genoemde Mocs ( my own creations ) geld hiervoor het zelfde of gelden hier andere richtlijnen voor ?

    • Het auteursrecht van een geschreven werk berust bij de schrijver. Dit auteursrecht ontstaat in Nederland en naar Nederlands automatisch, hiervoor hoeft de schrijver niets te doen of registreren. In het buitenland kan dat anders liggen. Wanneer u dus een handleiding schrijft over Lego, rust het auteursrecht daarover bij u. U dient wel rekening te houden met de merk- en beeldmerkrechten (o.a. logo) van Lego, waarvan u zonder toestemming geen gebruik of misbruik mag maken.

      • Michel zegt:

        het gaat echt om handleidingen die bij lego worden geleverd maar dan zelf gemaakt en digitaal dus een soort slideshow van stap voor stap bouw overzicht dus geen instructie op schrift.

  4. Jesper zegt:

    Stel, ik maak een nummer, komt daar ook automatisch copyright op?
    Jesper

    • Auteursrecht ontstaat automatisch en komt toe aan de maker. Indien u een (muziek)nummer maakt, bent u de maker en komt het auteursrecht automatisch aan u toe. Let op! Als iemand het hoort en namaakt, moet u natuurlijk wel kunnen aantonen dat u de (eerste) maker bent!

  5. Heleen Evenhuis zegt:

    Hoe zit het met het auteursrecht als vertaler? Als ik mijn vertaling zou willen uitgeven, moet ik dat natuurlijk eerst regelen met de uitgever in de oorspronkelijke taal.
    Maar nu mijn specifieke vraag: ik heb gedichten vertaald, maar iemand anders had vóór mij al enkele van deze gedichten vertaald en die staan op een poëzie-website (met copyright-teken en al). Ik hád dat dus kunnen zien en kan niet bewijzen dat dat niet het geval is geweest. Onze vertalingen lijken uiteraard veel op elkaar, maar verschillen ook op allerlei punten. Ik vrees dat ik in dit geval toch geen auteursrecht heb, ook al is het volledig mijn eigen werk. Klopt dat?

Plaats een reactie