De Reclame Code Commissie

In 2011 heeft de Reclame Code Commissie ruim 1.500 beslissingen genomen en hierbij ruim 537 keer een adverteerder op de vingers getikt wegens overtreding van de reclameregels, aldus haar eigen jaarverslag. Wat heeft dit voor gevolgen voor de adverteerder?

In eerste instantie weinig. De Reclame Code Commissie kan alleen maar verzoeken om de betreffende advertentie te verwijderen. Wordt dit verzoek niet gehonoreerd, dan heeft zij geen verdere mogelijkheden om boetes op te leggen of andere dwangmiddelen toe te passen. De enige sanctie die zij kan opleggen is om de naam van de adverteerder op haar website te vermelden. Daar zal de gemiddelde adverteerder dan ook niet wakker van liggen.

Dat de Reclame Code Commissie een tandeloze tijger is, wil nog niet zeggen dat iedere reclame-uiting zondermeer is toegestaan. Naast de brancheverenigingen die toezicht kunnen houden op hun leden en concurrenten die bij iedere reclame-uiting nagaan of er onrechtmatig tegen hen is gehandeld, is sinds 1 januari 2007 een nieuwe toezichthouder actief, “De Consumentenautoriteit”.

De Consumentenautoriteit is een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en heeft tot taak om toezicht te houden op het algemene consumentenrecht. Hieronder vallen ook de regels over misleidende reclame.

Er is sprake van misleidende reclame wanneer:

  1. De informatie die aan de consument wordt verstrekt onjuist is, of als de informatie die gegeven wordt weliswaar feitelijk correct is, maar waarbij de gemiddelde consument op enigerlei wijze wordt misleid;
  2. Er wordt nagelaten om aan de consument informatie te geven die voor de gemiddelde consument belangrijk is om een goede keuze te maken over een aankoop waardoor deze gemiddelde consument een besluit over een aankoop neemt of kan nemen die hij bij volledige informatie niet genomen zou hebben.

Waar de Reclame Code Commissie geen mogelijkheden heeft om op te treden tegen misleidende reclame, heeft de Consumentenautoriteit dat wel. Zo kan de Consumentenautoriteit zowel een boete als een last onder dwangsom opleggen voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.

Het zal dan ook niemand verbazen dat de Reclame Code Commissie en de Consumentenautoriteit een samenwerking zijn aangegaan. De Reclame Code Commissie controleert eerst of er sprake is van misleidende reclame en zal zo nodig sommeren om een einde te maken aan deze reclame uiting. Wanneer de adverteerder aan deze sommatie geen gehoor geeft, wordt alsnog de Consumentenautoriteit ingezet die wel dwangmiddelen kan inzetten.

Wanneer de Reclame Code Commissie oordeelt dat er sprake is van misleidende reclame bij consumentenproducten, dan is het raadzaam om haar aanwijzingen toch op te volgen om zo een boete van de Consumentenautoriteit te voorkomen.

Mocht u nog vragen hebben over misleidende reclame, oneerlijke handelspraktijken of de werkzaamheden van de reclame Code Commissie en de Consumentenautoriteit, dan staan onze huisadvocaten u daarover graag te woord.

Over Juridischesnelweg.nl

Juridischesnelweg.nl maakt met haar revolutionaire product 'de huisadvocaat' de advocatuur toegankelijk en betaalbaar voor het MKB. Tevens publiceert en informeert Juridischesnelweg.nl d.m.v. diverse social media kanalen.
Dit bericht werd geplaatst in ondernemingsrecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s