Noodweer & aansprakelijkheid bij evenementen! Hoe ga je ermee om?

Onlangs is het Belgische evenement Pukkelpop met tienduizenden bezoekers, getroffen door een enorm noodweer. Een complete chaos met ingestorte tenten, vele gewonden en zelfs enkele doden was het gevolg.

Het is niet de eerste keer dat een evenement met noodweer te maken krijgt. Vorig jaar overkwam het Nederlandse evenement de Zwarte Cross hetzelfde, maar gelukkig een dag voor de start, zodat er nog geen bezoekers aanwezig waren. Begin dit jaar werd het evenement Concert At Sea de 2e dag afgelast (door de burgemeester), wegens slechte weersomstandigheden.

Tijdens een evenement kunnen zich altijd onverwachte situaties voordoen. Omdat wij een groot aantal leden hebben binnen de evenementenindustrie, krijgen onze huisadvocaten regelmatig, zeker na dit soort incidenten, de vraag hoe het zit met de aansprakelijkheid van een organisator van een evenement.

Aansprakelijkheid
Om de aansprakelijkheid in een individueel geval goed te kunnen beoordelen, moet je beschikken over alle relevante feiten en omstandigheden. In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat een organisator een zorgvuldigheidsplicht heeft. Hij dient zich kort samengevat maximaal in te spannen om de veiligheid met betrekking tot het evenement te garanderen. Deze norm geldt in beginsel zowel voor de civiele- als de strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Over de zorgvuldigheidsplicht kan op grond van de jurisprudentie onder andere gezegd worden dat deze groter wordt naarmate:
= Het evenement (of onderdeel ervan) gevaarlijker is.
= De kans bestaat dat deelnemers minder voorzichtig zullen zijn.
= De kans op een ongeval/schade groter is.
= Voorzorgsmaatregelen in redelijkheid mogelijk zijn.

Oftewel, zorg voor:
= Een goede voorbereiding (o.a. alle gevaren en oplossingen in kaart brengen).
= Een professionele uitvoering (o.a. deskundige mensen, deugdelijk materiaal).
= Een gedegen calamiteitenplan (o.a. alle scenario’s en oplossingen opnemen).

Noodweer
Met noodweer dient altijd rekening gehouden te worden. Zo moet er worden gewerkt met deugdelijke materialen die tegen een stootje kunnen. Daarnaast moet bekend zijn wat de maximale belasting van de materialen is, zodat in het calamiteitenplan heldere richtlijnen opgesteld kunnen worden welke maatregelen bij welke weersomstandigheden genomen moeten worden, waarbij de zwaarste maatregel het (tijdelijk) staken van het evenement is. Indien er noodweer op komst is, dient er conform deze richtlijn gewerkt te worden. Hierbij dient aangetekend te worden dat noodweer zich niet altijd laat voorspellen, in dat geval is (tijdelijk) staken niet altijd meer mogelijk en komt het aan op andere maatregelen waarin het calamiteitenplan dient te voorzien.

Dat veel organisaties zo werken, blijkt wel uit een verklaring van de organisatie van Lowlands (een Nederlands festival dat gelijktijdig met Pukkelpop wordt gehouden):
“We verwachten komend weekeind geen noodweer, maar zullen door wat er in België is gebeurd het weer extra in de gaten houden. Aanvullende maatregelen zijn niet nodig, in het draaiboek staat precies wat we moeten bij extreme weersomstandigheden.”
Perfect, zo hoort het!

Communicatie
Na een incident, is het van groot belang dat er direct een goede communicatie wordt opgestart met de bezoekers en hulpdiensten. Zij dienen zo spoedig mogelijk na een incident op de hoogte te worden gesteld van status, de maatregelen die zullen worden genomen en de vorderingen die worden gemaakt. Hierbij kan ook de media een rol spelen. Let wel op, dat er geen juridisch kritische informatie wordt gecommuniceerd, daar deze in een eventuele latere procedure aan de organisator tegengeworpen kunnen worden. Ben derhalve zeer terughoudend over onder andere oorzaak en schuldvraag.

Terugbetalen kaartjes
Indien een evenement niet doorgaat of eerder wordt gestopt, heeft de opdrachtgever, of bij een festival de bezoekers, in beginsel recht op (gedeeltelijke) terugbetaling van het betaalde bedrag. Contractueel of in algemene voorwaarden kunnen daar wel andere afspraken over worden gemaakt. Zo kan bijvoorbeeld worden bepaald dat er niets wordt terugbetaald wanneer het evenement wordt gestaakt vanwege externe omstandigheden zoals bijvoorbeeld noodweer. Omdat dit commercieel natuurlijk weer gevoelig ligt, raden wij organistoren aan zich hiertegen te verzekeren, of in ieder geval de opdrachtgever of bezoekers de mogelijkheid te geven zich hiertegen te verzekeren.

Verzekering
Omdat een ongeluk in een klein hoekje zit, adviseren wij altijd goede verzekeringen af te sluiten tegen onder andere schade en aansprakelijkheid. Wij adviseren daarnaast ook om altijd de gevolgen van extreme weersomstandigheden en de kosten van het (tijdelijk) stilleggen van het evenement te verzekeren. Een besluit om een evenement bij naderend noodweer wel of niet door te laten gaan, mag niet afhangen van de kosten, zoals bijvoorbeeld het terugbetalen kaartjes, die dit met zich meebrengt.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met onze blogadvocaat.

Over Juridischesnelweg.nl

Juridischesnelweg.nl maakt met haar revolutionaire product 'de huisadvocaat' de advocatuur toegankelijk en betaalbaar voor het MKB. Tevens publiceert en informeert Juridischesnelweg.nl d.m.v. diverse social media kanalen.
Dit bericht werd geplaatst in ondernemingsrecht, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s